Eksploratorzy
http://ww.eksploratorzy.com.pl/

Sprzęt - nasze uwagi
http://ww.eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=36&t=19889
Strona 2 z 2

Autor:  daniel3ttt [ 18 lut 2014, o 11:09 ]
Tytuł:  Re: Rady, porady przed i po wyprawie na "bunkry".

Cytuj:
Franz napisał: Wspomniana linka pozwoliła mi wyciągnąć kilka razy moje autko (1500 kg wagi), kiedy zakopałem się w grząskim terenie

Jak to zrobiłeś?
Po pierwsze to nie jest linka do wyciągania samochodów. O ile wiem niektóre samochody terenowe wyposażone w wyciągarki używają innych (chyba stalowych) lin. Tylko taka wyciągarka pomoże samemu się wydostać.
Po drugie jeśli wyciągał cię inny samochód to lepsza i tak jest lina holownicza, którą chyba każdy posiada w samochodzie.
Twoja linka przy mocniejszym pociągnięciu (szarpnięcie) zwyczajnie się urwie. Można poszukać o wytrzymałości lin i repów.
Nie mówiąc już o tym że kilkunastoletnia linka (nie mylić z liną) ma o wiele mniejszą wytrzymałość niż wtedy gdy była nowa.
Jak widzę też taki typ oplotu jak tam to mam wątpliwości co do solidności. Raczej żadna markowa firma.
Linę statyczną (śr. 10 mm.) można nabyć na metry i byłby to o wiele lepszy wybór ( np 15 m). Czasem może się zdarzyć że trzeba gdzieś zjechać kilka metrów w dół. Nawet bez przyrządu zjazdowego da się to zrobić ale w niezbyt bezpieczny sposób (zjazd w kluczu). Z wyjściem już trzeba wtedy kombinować. Co do zjazdu w kluczu to logiczne że im cieńsza lina tym mniej komfortowy i bezpieczny zjazd.

Załączniki:
zjazd w kluczu.jpg
zjazd w kluczu.jpg [ 35.79 KiB | Przeglądane 815 razy ]

Autor:  Master [ 18 lut 2014, o 12:12 ]
Tytuł:  Re: Rady, porady przed i po wyprawie na "bunkry".

Cytuj:
Za to linka prezentowana kilka wpisów wcześniej to chyba jako sznur na suszenie mokrej odzieży :rotfl3:

Cytuj:
Po pierwsze to nie jest linka do wyciągania samochodów.

Cytuj:
Twoja linka przy mocniejszym pociągnięciu (szarpnięcie) zwyczajnie się urwie.


Auf, Twoja linka od samego początku nie spodobała się dniell3tt. :cry: No to teraz odrobina fizyki. Na lince powiesisz ciężarek o wadze 20 kg. Do ciężarka przepniesz drugą linkę linkę o wytrzymałości pierwszej. Szarpniesz gwałtownie za drugą linkę. Która linka powinna się pierwsza zerwać?

dniell3tt Zwróciłem uwagę, że przywiązujesz wielkie znaczenie do nazw. Linka holownicza służy do holowania samochodów, więc nie może służyć do wyciągania samochodu z błota. :rotfl3:

Technika wyciągania samochodu nie polega na gwałtownym szarpaniu, gdyż zerwiesz każdą linkę lub z błota wyciągniesz zderzak samochodu a nie samochód :rotfl3:

Autor:  sklsk [ 18 lut 2014, o 12:39 ]
Tytuł:  Re: Rady, porady przed i po wyprawie na "bunkry".

Master - tu już się troszkę czepiasz i powstaje offtop ;)
Prawda jest że nie potrzebujemy porządnych mocnych lin z atestem (choć dobrze by było jak by takie były). Po prostu wszystkie "sznurki" wykorzystujemy w mniej specjalistyczny sposób i prawie nigdy nie zależy od tego nasze życie czy zdrowie, ewentualnie małe potłuczenia mogą się trafić.
Daniell3tt - każda uwaga jest cenna i na pewno się rozważy to co piszesz przy zakupie nowej linki. samo wykorzystanie nawet takie jak na zdjęciu jest bardzo cenne.
W każdym bądź razie , częściej na linie wisi plecak ze sprzętem niż my, ;)

Autor:  daniel3ttt [ 18 lut 2014, o 12:44 ]
Tytuł:  Re: Rady, porady przed i po wyprawie na "bunkry".

Master jak chcesz to sobie takiej używaj. Nikt ci nie zabroni :) Napisałem co w sytuacji awaryjnej było by lepsze.
Jak samochód zakopie się w błocie i być może koło jeszcze napotka na jakaś przeszkodę (gałąź, kamień) a wyciągający również ma niestabilny grunt to o szarpnięcie i zerwanie nie trudno. Za zderzak się nie wiąże :po glowie:
Wszystko to napisałem gdyż nieraz podczas wspinania widziałem amatorów ze zwykłymi linami nie nadającymi się do wspinania, jakieś sznurki a nawet kable w jaskiniach.
Widziałem gości wspinających się na statyku, wiążących linę do karabinka przy uprzęży.
Kto komu zabroni? Można doradzać a niektórzy i tak swoje.

Autor:  jms-bytom [ 20 lut 2014, o 18:25 ]
Tytuł:  Re: Rady, porady przed i po wyprawie na "bunkry".

Franz Aufmann napisał(a):
Wspomniana linka pozwoliła mi wyciągnąć kilka razy moje autko (1500 kg wagi), kiedy zakopałem się w grząskim terenie. Kilka razy posłużyła jako drabinka sznurowa. Równie dobrze sprawdziła się jako suszarka mokrego ubioru. Niektórych sytuacji nie można przewidzieć.
Jeździ ze mną od kilkunastu lat i jeszcze mnie nie zawiodła. Polubiłem ją. Była zawsze wyjątkowo pomocna.

daniel3ttt
z jakich powodów powinienem ją wymienić?
Auf...

Z wszystkich powyzszych.
Struktura poliamidu juz sie co nieco zmienila od pierwotnej wersji-przez"kilkanascie lat"
Kilkakrotne wyciaganie samochodu-oslabilo ja jeszcze bardziej.
Dodatkowym- technicznie najwazniejszym- jest fakt ze takie liny nie maja szans na przetarciach-tnie je momentalnie.
A glownym-uzywaj tylko lin z atestami przeznaczone do wspinaczki.
Nie jest konieczne wymieniac jej co dwa lata jezeli nie miala rwan.Przy takim sporadycznym uzytkowaniu starczy Ci i na 10 lat.
Saperka widze uzywasz Glocka /oryginal?/ ja za oryginal,ok 5 lat temu dalem 350 zl-co jest rownowartoscia dobrej 60m liny-a co jest wazniejsze kopanie czy zycie i zdrowie?
ok 4 zl na Allegro za metr liny.podobnie w sklepie.A ile Wam potrzeba?

Co sie dziwisz ze powstaje "offtop" jesli doswiadczeni doradzaja ,gdyz nie chca by inni powielali takie bledy.

Autor:  Franz Aufmann [ 20 lut 2014, o 22:38 ]
Tytuł:  Re: Sprzęt - nasze uwagi

Liny i sprzęt do wspinaczki, polecam stosować zgodnie z przyjętymi zasadami, o których kilkukrotnie wspomnieli koledzy. Najważniejsze jest nasze zdrowie.
Saperka została już rozpoznana. Rzeczywiście, nożyk i saperka pochodzą z firmy Glock, co w zasadzie jest nie aż tak istotną sprawą.

Auf...

Autor:  Master [ 22 lut 2014, o 01:28 ]
Tytuł:  Re: Sprzęt - nasze uwagi

Poczytałem sobie trochę w necie o linkach. Każda dyscyplina rządzi się swoimi prawami. Uwagi Daniel3ttt są słuszne i potwierdzone w innych źródłach. Ma rację i dobrze że upiera się przy swoim zdaniu. Dlatego też nie oszczędzajmy na linkach. Zdrowie jest ważniejsze od kilku złotych.

Strona 2 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/