Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Lokomotywa SU42
 Post Napisane: 28 cze 2011, o 19:38 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 gru 2010, o 12:46
Posty: 1534
Lokalizacja: Wielkopolska.
Imię: Ewa.
Spotkana w Lesznie (wielkopolskie) na stacji SU42 - 536.


Załączniki:
c08b200362e9a492.jpg
c08b200362e9a492.jpg [ 49.97 KiB | Przeglądane 620 razy ]
377805ee534997bc.jpg
377805ee534997bc.jpg [ 56.37 KiB | Przeglądane 620 razy ]

_________________
" Drogi prowadzą zawsze do ludzi. "

Antoine de Saint-Exupéry


Ostatnio edytowano 19 mar 2013, o 14:11 przez Mgiełka, łącznie edytowano 1 raz
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 gru 2011, o 17:58 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2010, o 19:48
Posty: 346
Lokalizacja: Sosnowiec
Imię: Grześ
SU - spalinowo uniwersalna... Z wikipedii
Cytuj:
Lokomotywa serii SU42 - normalnotorowa lokomotywa spalinowa produkcji polskiej produkowana przez Zakłady Fablok w Chrzanowie w latach 1975-1977 jako modyfikacja lokomotywy serii SM42, jak również zmodernizowana przez ZNTK Nowy Sącz w latach 1999-2000 jako modyfikacja lokomotywy serii SP42.

W latach 1975-1977 w chrzanowskich Zakładach Fablok przeprowadzono przebudowę lokomotyw spalinowych SM42, przystosowując je do ogrzewania wagonów pasażerskich. Pierwotne lokomotywy serii SU42 posiadały ogrzewanie elektryczne 500 V zasilane z prądnicy głównej. Konstrukcyjnie spalinowozy SU42 nie różniły się od lokomotyw serii SM42. W sumie przebudowano i dostarczono dla PKP 39 egzemplarzy SU42.
W roku 2000 pozostające w służbie 30 egzemplarzy przebudowano ponownie do wersji SM42.

SU42 modernizowane w latach 1999-2000.
Zmniejszająca się ilość wagonów pasażerskich ogrzewanych systemem parowym oraz zwiększona awaryjność kotłów ogrzewczych zadecydowały o konieczności przebudowy eksploatowanych dotychczas spalinowozów SP42 i przystosowanie ich do ogrzewania elektrycznego. Modernizację przeprowadzono w ZNTK w Nowym Sączu w latach
1999-2000. Przebudowa polegała na zastąpieniu kotła WB-5 (służącego do ogrzewania parowego wagonów) na agregat
prądotwórczy. Zastosowano silnik wysokoprężny Caterpillar typu CAT3208 o mocy 180kW napędzający trójfazową prądnicę synchroniczną z układem prostownikowym dostarczającą prąd o napięciu 3kV do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie serii SU42, numerację od 501 do 540 oraz nową kolorystykę (żółtoniebieską). Przebudową zostało objętych 40 egzemplarzy lokomotyw serii SP42.

_________________
zapraszam na moją stronkę oraz do mojego chomiczka:
Obrazek
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 5 mar 2012, o 21:36 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 gru 2010, o 12:46
Posty: 1534
Lokalizacja: Wielkopolska.
Imię: Ewa.
SU42 na stacji w Lesznie.


Załączniki:
Obraz 024_wm1.jpg
Obraz 024_wm1.jpg [ 105.68 KiB | Przeglądane 683 razy ]
Obraz 023_wm11.jpg
Obraz 023_wm11.jpg [ 102.37 KiB | Przeglądane 683 razy ]
Obraz 022_wm12.jpg
Obraz 022_wm12.jpg [ 113.73 KiB | Przeglądane 683 razy ]

_________________
" Drogi prowadzą zawsze do ludzi. "

Antoine de Saint-Exupéry
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 lip 2012, o 22:23 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 02:30
Posty: 2608
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
SU42-509 na stacji w Nysie:
Obrazek

Obrazek

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 kwi 2013, o 19:42 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 gru 2010, o 12:46
Posty: 1534
Lokalizacja: Wielkopolska.
Imię: Ewa.
23.04.2013 rok.
Pożar lokomotywy SU42-532 w okolicach (a dokładniej około 2 km. przed...) dworca kolejowego w Lesznie.

Po zatrzymaniu się pociągu pożar próbowano ugasić gaśnicą, gdy to nie pomogło, wezwano straż pożarną, a pasażerowie opuścili wagon - nikomu nic się nie stało.

http://leszno.naszemiasto.pl/artykul/18 ... ,id,t.html


Załączniki:
022-001_wm.jpg
022-001_wm.jpg [ 126.84 KiB | Przeglądane 614 razy ]
028_wm.jpg
028_wm.jpg [ 213.36 KiB | Przeglądane 614 razy ]
049_wm.jpg
049_wm.jpg [ 180.86 KiB | Przeglądane 614 razy ]

_________________
" Drogi prowadzą zawsze do ludzi. "

Antoine de Saint-Exupéry
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 17 kwi 2015, o 20:22 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 02:30
Posty: 2608
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Zmodernizowana przez Newag SU42-1003 w barwach ICC na Dworcu Głównym we Wrocławiu:


Załączniki:
Obraz-87309.jpg
Obraz-87309.jpg [ 161.1 KiB | Przeglądane 521 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 sie 2015, o 14:35 
Offline

Dołączył(a): 19 lip 2015, o 19:49
Posty: 532
Lokalizacja: Poznań
Imię: Mariusz
SU42-1006 i SU42-1010 na stacji Hel 31.07.2015


Załączniki:
SU42-1006.JPG
SU42-1006.JPG [ 231.17 KiB | Przeglądane 491 razy ]
SU42-1010.JPG
SU42-1010.JPG [ 203.59 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 lip 2016, o 18:50 
Offline

Dołączył(a): 19 lip 2015, o 19:49
Posty: 532
Lokalizacja: Poznań
Imię: Mariusz
21.07.2016 Hel
SU42-534
SU42-1002
SU42-1007 i SU42-1010
SU42-1009


Załączniki:
SU42-534 (4) (Copy).jpg
SU42-534 (4) (Copy).jpg [ 168.2 KiB | Przeglądane 375 razy ]
SU42-1002 (Copy).jpg
SU42-1002 (Copy).jpg [ 175.48 KiB | Przeglądane 375 razy ]
SU42-1007 (2) (Copy).jpg
SU42-1007 (2) (Copy).jpg [ 144.1 KiB | Przeglądane 375 razy ]
SU42-1007 i 1010 (Copy).jpg
SU42-1007 i 1010 (Copy).jpg [ 170.71 KiB | Przeglądane 375 razy ]
SU42-1009 (Copy).jpg
SU42-1009 (Copy).jpg [ 211.36 KiB | Przeglądane 375 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 sie 2016, o 12:39 
Offline

Dołączył(a): 19 lip 2015, o 19:49
Posty: 532
Lokalizacja: Poznań
Imię: Mariusz
14.08.2016 Toruń Kluczyki
SU42-530


Załączniki:
P1010828 (Copy).jpg
P1010828 (Copy).jpg [ 198.43 KiB | Przeglądane 349 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 wrz 2016, o 20:23 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 21:20
Posty: 1001
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
SU42-508 widziana we Władysławowie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 paź 2016, o 12:37 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 21:20
Posty: 1001
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Zagmatwane pośród zdjęć z rekonstrukcji bitwy pod Falaise:
SU42-1007

Obrazek
Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 25 mar 2018, o 17:53 
Offline

Dołączył(a): 19 lip 2015, o 19:49
Posty: 532
Lokalizacja: Poznań
Imię: Mariusz
20.03.2018 Krzyż Wielkopolski
SU42-532


Załączniki:
SU42-532 (Copy).jpg
SU42-532 (Copy).jpg [ 246.21 KiB | Przeglądane 118 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 wrz 2018, o 22:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 02:30
Posty: 2608
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Na wrocławskiej SU42 jeżdżącej w barwach ICC pojawiło się zmienione oznakowanie, czemu ta zmiana miała by służyć?
SU4210-003 Wrocław Główny.
Wrzesień 2018 r.


Załączniki:
IMG_1161.jpg
IMG_1161.jpg [ 184.03 KiB | Przeglądane 62 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 wrz 2018, o 22:57 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53
Posty: 194
Większość lokomotyw podczas kolejnych napraw i przeglądów przechodzi często modernizacje.
Ta lokomotywa przeszła już kolejną w swoim życiu i tak z SM42-179 typu 6D zmieniła się w SU42-1003 typu 6Dl. A teraz jest jeszcze trochę lepsza i dlatego dla odróżnienia jest SM4210-003.

Wg moich danych jest to nadal typ 6Dl, jednak zmodernizowany i posiadający od reszty zmodernizowanej serii lepsze parametry ruchowe. W związku z powyższym lokomotywa ta jak i kolejne, które przejdą modernizację ma zmieniony system oznaczeń.
Nie do końca wiadomo dlaczego. Mówi się, że chodzi o łatwiejsze rozróżnienie tych najnowszych modernizacji od reszty, co ma ułatwić życie zarządcy infrastruktury (lokomotywę taką można np. puścić na bardziej napięty rozkład lub zwiększyć jej skład bez obaw, że może sobie nie poradzić).
Jest to o tyle bez sensu, że zarządcy jak i przewoźnik dużo wcześniej i w innej formie ustalają warunki przejazdu, a w oficjalnej korespondencji, a nawet komunikacji radiowej posługują się właśnie oznaczeniami 6Dl-1003, a nie np. SU42-1003.

Co dokładnie zmieniono w lokomotywie, że ma lepsze parametry i na co to komu w ogóle potrzebne - nie wiadomo.

PS. Maszyna widoczna na zdjęciu w przyszłym roku będzie obchodzić swoje 50-te urodziny :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 wrz 2018, o 05:40 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lis 2015, o 09:04
Posty: 944
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Tomasz
blakop@

PLK nie interesują parametry ruchowe lokomotywy tylko masa (nacisk na oś ) . Dobrze to widać w oznaczeniach lokomotyw EU07 masowo spotykanych u prywatnych przewoźników. Kiedyś lokomotywy EU/EP07 można było rozróżnić po numerze burtowym do 300 od 301 ( rozróżnienie miedzy typem 4E ,a 303E odpowiedni 80 ,a 83,4 tony), obecnie jest to nie możliwe . Dlatego byłe "niskie numery" u prywaciarzy mają dodatkowe oznaczenie EU07E . Nieważne czy 4E mają zmodernizowane przy okazji napraw na poziomie P5 układy starowania do standardu 303E ,czy wymienione przekładnie do standardu EP . To nie ma znaczenia dla PLK jedynie masa.

Kurt Russell

_________________
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 wrz 2018, o 16:45 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53
Posty: 194
Jak sam napisałem wiem, że jest to bez sensu, ale jedynie do takich tłumaczeń icków dotarłem. Generalnie w necie bardzo mało jest informacji na temat tej ostatniej modernizacji jak i faktycznych powodów zmiany nazwy modelu.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 wrz 2018, o 07:21 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lis 2015, o 09:04
Posty: 944
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Tomasz
Obecnie z oznaczeniem taboru jest "burdel" kiedyś za starych dobrych czasów było wszystko jasne.

Przykład 'pendolino" ED250 , te 250 aby bardziej prestiżowo brzmiało 250km/h.
Kiedyś ETZ oznaczano wg. schematu poniżej


E oznacza tabor elektryczny, druga litera oznacza odpowiednio:

N – do ruchu lokalnego lub podmiejskiego, na liniach z niskimi i wysokimi peronami
W – do ruchu podmiejskiego, na liniach z wysokimi peronami (węzłowe)
D – do ruchu dalekobieżnego.
Kolejne dwie cyfry oznaczają:

Zakres Liczba członów Zasilanie
51–69 3 3 kV DC
70–79 4 3 kV DC
80–89 1 dowolne
90–93 2 0,8 kV DC
94–99 dowolna inne niż 0,8 kV DC i 3 kV DC

_________________
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 wrz 2018, o 17:07 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53
Posty: 194
Cóż - kiedyś to było kiedyś - jeden jedyny przewoźnik, praktycznie tylko kilka, w porywach kilkanaście podstawowych modeli taboru i jazda. Dodatkowo całość była produkowana w skali kraju przez kilku tylko producentów. Wtedy to wręcz ten system numeracji był na wyrost. Dziś z kolei nie przystaje już do realiów, bo pewnych rozwiązań po prostu nie przewidziano, co akurat jest naturalnym symptomem rozwoju technicznego.
Do tego dochodzi mnogość przewoźników na polskich torach, których obecnie nawet trudno policzyć i wielka różnorodność producentów taboru.

Dlatego dla wielu modeli taboru w ogóle odchodzi się już od przypisywania mu na siłę starego schematu oznaczeń.
Zresztą po co, skoro np. składy pasażerskie ciągną lokomotywy towarowe, a EZT z oznaczeniami "EN" jeżdżą jako pociągi dalekobieżne?

Nie jestem natomiast zwolennikiem teorii, że były to "stare dobre czasy" :) Na pewno jednak były prostsze. Dziś bowiem podróżny większy kłopot od rozszyfrowania oznaczenia taboru kolejowego ma z pewnością z rozszyfrowaniem przewoźnika z którym będzie jechał :|

A wracając do tematu - osobiście za kompletną pomyłkę uważam pozostawianie oznaczeń "SM/SU-42" po tak głębokich i różnych od siebie modernizacjach jakie zastosowano w lokomotywach modelu 6Dg i wyższych. Należało przyjąć dla nich nowe oznaczenie - analogicznie jak zaczęto oznaczać głębokie modernizacje serii lokomotyw ST-44.
Teraz, gdy i w tych nowych lokomotywach zaczyna się coś modernizować to powstają takie cuda jak SM-4210, czyli cudo, które tym systemem oznaczeń w ogóle nie zostało przewidziane i wykracza poza pierwotny schemat (podobnie jak wspomniane "250" dla EZT).


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 wrz 2018, o 18:25 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lis 2015, o 09:04
Posty: 944
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Tomasz
Było lepiej ,a na pewno przejrzyściej w oznaczeniu taboru.
Co do starego sposobu można było zmodyfikować do tej pory używany system przez dodanie np: dodatkowych liter i kolejnych partii numerów .

Co do oznaczeń taboru jest jeszcze jedna małą zawiłość ;) Głęboka modernizacja pociąga za sobą homologacje ,która jest kosztowna .Wiec niektórzy producenci taboru (krajowi) omijają tą procedurę podciągając nowy produkt pod stary :D

Że było lepiej za 'jednego słusznego" przewoźnika prosty przykład jedzie expres defektuje lokomotywa no i się zaczyna :)
Jako że zlikwidowano wszystkie szopy ,a przewoźnik ma kilka na terenie całego kraju ściągniecie loka zapasowego trwa wieczność, pożyczenie od innego przewoźnika również ( papiery ,decyzje , omówienie kosztów). Za starych czasów odpięto by loka z pierwszego lepszego towarowego lub przysłano z pobliskiej szopy. no cóż jest jaki jest :(

_________________
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 wrz 2018, o 18:56 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53
Posty: 194
Trudno to chyba analizować na takich przykładach. "Kiedyś" rola i znaczenie kolei było po prostu inne. Niewykluczone, że czasy te wrócą, jednak w wielu aspektach kolej po prostu poszła do przodu i nie ma za czym tęsknić (poza sferą sentymentalną).
Oczywiście w wielu aspektach jest też gorzej niż było albo niestety co najwyżej tak samo.
Co do kwestii oznaczenia taboru to nie uważam tego za aż tak istotną kwestię. Bardziej jako podróżnikowi doskwiera mi rozdrobnienie przewoźników kolejowych, którzy nie zawsze ze sobą współpracują...

A z tymi oznaczeniami - zawodowcy i tak się połapią, a sympatycy przynajmniej mają o czym rozprawiać :jupi:

PS. A Ty może wiesz jakie to lepsze osiągi ma ta SU4210 od "zwykłej" SU42 serii 6Dl?


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy » Lokomotywy spalinowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.237s | 17 Queries | GZIP : Off ]