Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Inne » Zagraniczne » Inne - Czechy




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 25 lip 2018, o 19:40 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Kanał Bata - Morava (kraj) woj - Zlínský i Jihomoravský

Kanał Bata (cz. Baťův kanál), temat, który od dawna nie dawał mi spokoju, z którym chciałbym się podzielić i zachęcić do bliższego poznania, bo naprawdę warto. Pewną inspiracją dla opisania tego, nie tylko zabytku techniki był wątek Klimka i Petrusa o śląskich kanałach :thumright: . Morawski kanał, bo właśnie na Morawach znajduje się wodne dzieło jest mi o tyle bliski, ponieważ wiele razy miałem okazję przejeżdżać koło niego, przez niego, a ostatnio nawet kilka razy wzdłuż niego. Na początku skupię się na tym, czym obecnie jest. Gdybym miał określić jednym słowem to będzie to: rekreacja. Kanał jest magnesem przyciągającym wszystkich, którzy chcą zrelaksować się, odpocząć, zobaczyć i przeżyć coś nowego albo sprawdzić swoich sił w aktywnych sportach. Opisywany Kanał Bata oraz fragment rzeki Morava (terminy te będą często pojawiać się w relacji) znajdują się w południowo-środkowej części Moraw i jeśli weźmiemy pod uwagę nurt, to są to spokojne wody. Przepływają przez szeroką dolinę pełną zabytków i ciekawych miejsc, zwłaszcza południe, gdzie pojawiają się winnice. Prawie na całej długości kanał jest żeglowny, więc w sezonie, który trwa od 1 maja do października można na nim spotkać różnego typu łodzie, statki i urządzenia transportowe. Prócz tego w jego pobliżu istnieje pokaźna liczba dróżek dla rowerzystów, rolkarzy, biegaczy itd. Przemieszczając się nimi można spotkać liczne knajpki, kawiarenki, restauracje, pensjonaty, place zabaw, miejsca odpoczynkowe a eksploratorzy wypatrzą również zachowane ciekawostki techniczne.
Załącznik:
E.(K-Bata).1a.jpg
E.(K-Bata).1a.jpg [ 246.25 KiB | Przeglądane 321 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).1b.jpg
E.(K-Bata).1b.jpg [ 216.54 KiB | Przeglądane 321 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).1c.jpg
E.(K-Bata).1c.jpg [ 237.48 KiB | Przeglądane 321 razy ]

Kanał Bata, jak podają różne źródła ma długość … km. I tu nie napiszę ile, ponieważ nie zgadzam się z podaną na wiki. długością. Jest historyczną drogą wodną, która powstała w latach 1934-38 z inicjatywy Jana Antonína Baťy, szefa firmy Baťa viewtopic.php?f=976&t=32807 aby barki z węglem z kopalni viewtopic.php?f=55&t=32843 dotarły do zakładów przemysłowych w Zlinie i Otrokovicach. Łączna długość toku wodnego, który pokonywały barki kanałem, rzeką Morawą oraz rzeką Dřevnice wynosił prawie 52 km. Dla pokonania tej trasy przy różnicy poziomów 18,6 m powstało 14 śluz, z których obecnie sprawnie funkcjonuje 13. Ostatnia śluza wyrównawcza znajduje się na terenach przemysłowych i zachowała się częściowo. Rozmiary komor ze śluzami: 5,3 x 38 (50)m. Średnia szerokość kanału – 12 m, głębokość 1,5 m.
Załącznik:
E.(K-Bata).1d.jpg
E.(K-Bata).1d.jpg [ 234.83 KiB | Przeglądane 321 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).1e.jpg
E.(K-Bata).1e.jpg [ 213.78 KiB | Przeglądane 321 razy ]

Nad kanałem i rzeką poprowadzonych jest wiele mostów, wiaduktów kolejowych i kładek, są też miejsca, gdzie kanał krzyżuje swe wody z rzeką Morava i Velička. W niedalekiej przyszłości planowana jest rozbudowa urządzeń wodnych. Jeśli w Otrokovicach powstanie śluza przy jazie, możliwe będzie połączenie żeglugi z północnym odcinkiem od Kroměříža. Podobnie ma się sprawa ze śluzą Sudoměřice-Skalica, tu natomiast powstanie połączenie z żeglownym odcinkiem z Hodonina.
Ok. dość lania wody czas na relację.
Przygodę rozpoczynam w Otrokovicach w dzielnicy Bahňák na terenie zakładów przemysłowych Toma i elektrowni fotowoltaicznej. Tutaj docierały barki z węglem. Nie będę dociekał, czy dostałem się tam legalnie, czy nie. Po prostu eksploratorsko, a w stróżówce nie było ochrony. Dalsza relacja z prądem wody.
Trasa wzdłuż lub w pobliżu kanału pokonana na rowerze pod koniec maja, jednego dnia i uzupełniona o pominięte miejsca w czerwcu i w lipcu. Zapraszam i zachęcam do uzupełnień.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 lip 2018, o 18:15 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Na początek Otrokovice - przemysłowe miasto, drugie największe w województwie Zlin
Na terenie zakładów przemysłowych firmy Toma znajdują się pozostałości komory wyrównawczej. Jest ona również widoczna przez płot od ul. Přístavní. Komora oraz dawny basen, gdzie wpływały barki zaznaczony na czeskiej mapie https://mapy.cz/turisticka?x=17.5225208 ... id=1905559.
Załącznik:
E.(K-Bata).2a.jpg
E.(K-Bata).2a.jpg [ 247.14 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2b.jpg
E.(K-Bata).2b.jpg [ 229.95 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Komora z drugiej strony oraz kilka zdjęć z przemysłowej części
Załącznik:
E.(K-Bata).2e.jpg
E.(K-Bata).2e.jpg [ 215.92 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2f.jpg
E.(K-Bata).2f.jpg [ 193.58 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2j.jpg
E.(K-Bata).2j.jpg [ 218.25 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2k.jpg
E.(K-Bata).2k.jpg [ 198.32 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Za płotem i drogą próżno szukać połączenia wodnego albo chociaż śladów kanału do rzeki Dřevnice. Został on zasypany a teren wyrównany i obecnie jest tam plac zabaw.
Rzeka Dřevnice na odcinku ok 1 km jest na tyle szeroka i głęboka, więc mogły pływać po niej barki.
Załącznik:
E.(K-Bata).2o.jpg
E.(K-Bata).2o.jpg [ 254.01 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2p.jpg
E.(K-Bata).2p.jpg [ 246.7 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2q.jpg
E.(K-Bata).2q.jpg [ 193.65 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2r.jpg
E.(K-Bata).2r.jpg [ 199.43 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Rzeka Dřevnice wpadajaca do Moravy
(na brzegu wędkarze)

E.(K-Bata).2s.jpg
E.(K-Bata).2s.jpg [ 248.39 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Będąc w tym miejscu robię małą odskocznię w górę rzeki Moravy do przystani Otrokovice. Punkt nie związany z dawnym kanałem. Od 2007 r. znajduje się tu przystań Otrokovice-Bahňák z rampą (60x3 m), chodnikiem i parkingiem. Można stąd rozpocząć wodną przygodę. W sezonie lipiec-wrzesień kursuje łódź "Morava" na trasie Otrokovice - Spytihněv (3,5h). [60-cio osobowa łódź Morava pojawi się w dalszej relacji].
Załącznik:
E.(K-Bata).2w.jpg
E.(K-Bata).2w.jpg [ 244.9 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2x.jpg
E.(K-Bata).2x.jpg [ 192.54 KiB | Przeglądane 291 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).2y.jpg
E.(K-Bata).2y.jpg [ 204.85 KiB | Przeglądane 291 razy ]

A nieco dalej taki widoczek
Załącznik:
E.(K-Bata).2z.jpg
E.(K-Bata).2z.jpg [ 201.75 KiB | Przeglądane 291 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 lip 2018, o 17:50 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Powrót do miejsca połączenia rzek Dřevnice - Morava

Rzeczny odcinek Otrokovice - Napajedla Pahrbek
Załącznik:
E.(K-Bata).3a.jpg
E.(K-Bata).3a.jpg [ 228.36 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3b.jpg
E.(K-Bata).3b.jpg [ 242.86 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
Komentarz: spojrzenie wstecz - Otrokovice
E.(K-Bata).3c.jpg
E.(K-Bata).3c.jpg [ 202.39 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
Komentarz: pierwszy most kolejowy na trasie
E.(K-Bata).3d.jpg
E.(K-Bata).3d.jpg [ 237.74 KiB | Przeglądane 269 razy ]

pierwsza jednostka pływająca - Brita
Załącznik:
E.(K-Bata).3e.jpg
E.(K-Bata).3e.jpg [ 213.01 KiB | Przeglądane 269 razy ]

nieco dalej most drogowy (droga nr. 55)
Załącznik:
E.(K-Bata).3f.jpg
E.(K-Bata).3f.jpg [ 238.39 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Napajedla - kładka dla pieszych i rowerzystów
Załącznik:
E.(K-Bata).3g.jpg
E.(K-Bata).3g.jpg [ 197.03 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3h.jpg
E.(K-Bata).3h.jpg [ 237.9 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Na przystani w Napajedla parkuje tzw. Hausbot - łódź na wynajęcie. To akurat Stulík i nowi znajomi z Brna. Łódź 6-8 osobowa z Veselí nad Moravou.
Załącznik:
E.(K-Bata).3i.jpg
E.(K-Bata).3i.jpg [ 248.5 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Nashledanou
Załącznik:
E.(K-Bata).3j.jpg
E.(K-Bata).3j.jpg [ 227.68 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3k.jpg
E.(K-Bata).3k.jpg [ 208.48 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Napajedla
E.(K-Bata).3l.jpg
E.(K-Bata).3l.jpg [ 198.03 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Napajedla - most drogowy (ul. Svatopulkova)
Załącznik:
E.(K-Bata).3ł.jpg
E.(K-Bata).3ł.jpg [ 232.63 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3m.jpg
E.(K-Bata).3m.jpg [ 204.76 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Waterpolo
Załącznik:
E.(K-Bata).3n.jpg
E.(K-Bata).3n.jpg [ 239.58 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Przystań - Napajedla Pohrbek z rampą o dł 45 m. (W niedalekich planach jest budowa przystani, która będzie największą na całej wodnej drodze. Do tego celu wykorzystane będzie ślepe ramię rzeki Moravy).
Załącznik:
E.(K-Bata).3o.jpg
E.(K-Bata).3o.jpg [ 252.42 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3p.jpg
E.(K-Bata).3p.jpg [ 248.49 KiB | Przeglądane 269 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).3q.jpg
E.(K-Bata).3q.jpg [ 202.91 KiB | Przeglądane 269 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lip 2018, o 06:50 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Mijając kilku wędkarzy i przycumowane do brzegu łódki docieramy do starej miejscowości Spytihněv.
Załącznik:
E.(K-Bata).4a.jpg
E.(K-Bata).4a.jpg [ 220.35 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4b.jpg
E.(K-Bata).4b.jpg [ 240.39 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4c.jpg
E.(K-Bata).4c.jpg [ 247.38 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Mamy tu pierwsze znaczące dzieła wodne; jaz na rzece, most drogowy oraz małą elektrownię wodną i początek właściwego kanału ze śluzą.
Załącznik:
E.(K-Bata).4d.jpg
E.(K-Bata).4d.jpg [ 203.62 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4e.jpg
E.(K-Bata).4e.jpg [ 190.54 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4f.jpg
E.(K-Bata).4f.jpg [ 218.66 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4g.jpg
E.(K-Bata).4g.jpg [ 237.31 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4h.jpg
E.(K-Bata).4h.jpg [ 202.36 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4i.jpg
E.(K-Bata).4i.jpg [ 204.58 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Budowa jazu miała miejsce w latach 1934-37 podczas regulacji rzeki. Całkowita jego długość wynosi 67 m. Nad jazem znajduje się most wsparty na czterech masywnych filarach. Na prawym brzegu rzeki, przy moście znajduje się mała elektrownia z 1951 r.
Załącznik:
Komentarz: spojrzenie w górę rzeki
E.(K-Bata).4j.jpg
E.(K-Bata).4j.jpg [ 222.25 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
Komentarz: spojrzenie w dół rzeki
E.(K-Bata).4k.jpg
E.(K-Bata).4k.jpg [ 253.8 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Przejeżdżając mostem na drugą stronę docieramy do małego mostu, tym razem nad kanałem
Załącznik:
E.(K-Bata).4l.jpg
E.(K-Bata).4l.jpg [ 213.63 KiB | Przeglądane 253 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).4ł.jpg
E.(K-Bata).4ł.jpg [ 195.16 KiB | Przeglądane 253 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lip 2018, o 15:55 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Komora wyrównawcza ze śluzami w miejscowości Spytihněv.
Droga wodna którą pokonywały barki z węglem zaczynała się w miejscowości Rohatec niedaleko Hodonina a kończyła w Otrokovicach.
Puste barki płynęły w kierunku odwrotnym. Po pokonaniu rzecznych odcinków i minięciu wioski Spytihněv docierały do miejsca. w którym swój początek bierze kanał. Wiedzie on z tego miejsca do miasta Stare Mesto. Stamtąd droga wodna ponownie wkracza na rzekę Morava i wiedzie do Veseli nad Moravou. I ponownie kanałem z Veseli nad Moravou w pobliże Rohatca.
Komora poniżej miejscowości Spytihněv została oddana do użytku w 1938 r. i służyła do pokonanie różnicy wysokości. W roku 2001 została całkowicie zelektryfikowana. Jej generalną rekonstrukcję przeprowadzono w 2006 r.
Wymiary komory: całkowita dlugość - 55,1 m, używana wewnętrzna część - 38,4 m, szerokość - 5,3 m, głębokość - 4,12 m


Załączniki:
Komentarz: początek kanału
E.(K-Bata).5a.jpg
E.(K-Bata).5a.jpg [ 199.99 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5b.jpg
E.(K-Bata).5b.jpg [ 236.35 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5c.jpg
E.(K-Bata).5c.jpg [ 203.82 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5d.jpg
E.(K-Bata).5d.jpg [ 200.89 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5e.jpg
E.(K-Bata).5e.jpg [ 201.83 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5f.jpg
E.(K-Bata).5f.jpg [ 240.41 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5g.jpg
E.(K-Bata).5g.jpg [ 237.54 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5h.jpg
E.(K-Bata).5h.jpg [ 246.06 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5i.jpg
E.(K-Bata).5i.jpg [ 245.34 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5j.jpg
E.(K-Bata).5j.jpg [ 197.62 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5k.jpg
E.(K-Bata).5k.jpg [ 221.79 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5l.jpg
E.(K-Bata).5l.jpg [ 247.9 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5ł.jpg
E.(K-Bata).5ł.jpg [ 216.46 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5m.jpg
E.(K-Bata).5m.jpg [ 241.84 KiB | Przeglądane 240 razy ]
E.(K-Bata).5n.jpg
E.(K-Bata).5n.jpg [ 254.6 KiB | Przeglądane 240 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lip 2018, o 19:25 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 12 maja 2015, o 19:24
Posty: 2637
Lokalizacja: Śląsk, Małopolska
Imię: Zygmunt
Odcinek Spytihněv - przystań Babice
Zaraz za śluzą w Spytihněvie na lewym brzegu znajduje się niewielkie molo-przystań, gdzie cumuje kilka łódek.
Załącznik:
E.(K-Bata).6a.jpg
E.(K-Bata).6a.jpg [ 249.83 KiB | Przeglądane 236 razy ]

Załącznik:
E.(K-Bata).6b.jpg
E.(K-Bata).6b.jpg [ 247.03 KiB | Przeglądane 236 razy ]

Dalej leniwy fragment kanału, ale za to dalszy ciąg fajnej trasy rowerowej z długimi prostymi odcinkami, przetykanymi przejazdami pod mostkami.
Załącznik: