Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Różności » Kto pyta nie błądzi




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 28 lip 2018, o 09:31 
Offline

Dołączył(a): 15 sty 2018, o 12:39
Posty: 67
Imię: stach
...z szerokiego na normalny tor. Czytałem gdzieś kiedyś, że przy granicy z CCCP, chyba na terenie obecnego Podlasia (?) znajdowały się takie obiekty z kilkoma peronami, suwnicami itp, które miały przeładowywać ...naście? ...dziesiąt? pociągów w ciągu doby, jeśli by zaistniała konieczność wyswobadzania Europy z pętów kapitału. Chyba opuszczone po wyjściu z Polski Armii Czerwonej. Czy to było przy obecnej granicy z Okręgiem Kaliningradzkim? Ktoś coś podpowie? Z góry dziękuję.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 lip 2018, o 00:18 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2597
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Kiedyś trafiłem na taką stację, ale na Podkarpaciu; stacja Żurawica Rozrządowa.

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 6 sie 2018, o 18:01 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2010, o 11:10
Posty: 66
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Roman
Penetratorbezlitosny napisał(a):
...z szerokiego na normalny tor. Czytałem gdzieś kiedyś, że przy granicy z CCCP, chyba na terenie obecnego Podlasia (?) znajdowały się takie obiekty z kilkoma peronami, suwnicami itp, które miały przeładowywać ...naście? ...dziesiąt? pociągów w ciągu doby, jeśli by zaistniała konieczność wyswobadzania Europy z pętów kapitału. Chyba opuszczone po wyjściu z Polski Armii Czerwonej. Czy to było przy obecnej granicy z Okręgiem Kaliningradzkim? Ktoś coś podpowie? Z góry dziękuję.


Parę takich stacji było. Wybudowane w latach 50-ych. Nazywano je SRP /Stały Rejon Przeładunkowy/. Wokół nich były ZRP / Zastępczy Rejon Przeładunkowy/ . Te drugie zastępczo w razie neutralizacji SRP. Wszystkie posiadały suwnice, rampy, rozbudowane tory, betonowe drogi dojazdowe, urządzenia do obrządzania parowozów /kanały, żurawie wodne, żurawie węglowe. Niektóre miały małe parowozownie, nigdy niezwiązane z PKP.
I tak powstały SRP :Skandawa , Braniewo, Bartoszyce, Kuźnica Białostocka / tu punkt trakcyjny z obrotnicą/, Zubki Białostockie /punkt trakcyjny z trójkątem do obracania parowozów/, Narewka, Terespol, Dorohusk, Werchrata, Medyka. Niektóre z nich używane są w cywilu do dziś. Przy okazji polecam książkę p. Zbigniewa Tucholskiego "Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk układu warszawskiego /Instytut Historii Nauki PAN 2009/. Kopalnia wiedzy kolejowo wojskowej również w kategorii wąskotorowej.


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Różności » Kto pyta nie błądzi


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.159s | 14 Queries | GZIP : Off ]