Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Opolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 10 sie 2018, o 15:16 
Online
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2017, o 18:04
Posty: 409
Imię: Agnieszka
Linia kolejowa Głuchołazy-Hanušovice
Głównym inicjatorem jej budowy był kierujący uzdrowiskiem Grafenberg Johann Ripper. Odcinek z Dolni Lipowej do Głuchołaz został oddany już 26 lutego 1888 roku, do Hanušovic dopiero 1 października tego samego roku. Spowodowane było to połączeniem stacji w Horni Lipovej na wysokości 605 m n.p.m. a następnego dworca w Ramzowej prawie 120 m wyżej. Ramzova jest dzisiaj najwyżej położoną stacją w Czechach. Dzięki tej linii, od 1921 roku można było dojechać bezpośrednio z Głuchołaz do Pragi pociągiem pospiesznym. Wcześniej takie połączenie istniało z Wrocławiem i Wiedniem, a później z Berlinem.


Załączniki:
IMG_1563.JPG
IMG_1563.JPG [ 177.85 KiB | Przeglądane 137 razy ]
IMG_1569.JPG
IMG_1569.JPG [ 240.22 KiB | Przeglądane 137 razy ]
IMG_1570.JPG
IMG_1570.JPG [ 195.91 KiB | Przeglądane 137 razy ]
IMG_1587.JPG
IMG_1587.JPG [ 145.9 KiB | Przeglądane 137 razy ]
IMG_1588.JPG
IMG_1588.JPG [ 165.67 KiB | Przeglądane 137 razy ]


Ostatnio edytowano 11 sie 2018, o 15:11 przez kropkaaga, łącznie edytowano 1 raz
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 sie 2018, o 18:19 
Offline

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:29
Posty: 305
Lokalizacja: Katowice
Imię: Piotr
Jakieś 40 lat temu bylem w Głuchołazach na wczasach.Przez Głuchołazy-Zdrój przejeźdźały tranzytem czechosłowackie pociągi osobowe,nie zatrzymując się.
A jak to jest tam teraz?
Jeździ tam coś polskiego i czeskiego?


Ostatnio edytowano 11 sie 2018, o 20:22 przez Tubylec, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 11:24 
Online
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2017, o 18:04
Posty: 409
Imię: Agnieszka
Ciężko mi powiedzieć. Jak spacerowałam aleją niżej, nie przejechał żeden pociąg... Ale nie byłam też długo.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 14:32 
Online

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 169
Moment moment - tytuł wątku wskazuje, że opisujesz stację Głuchołazy Zdrój - A TAK NIE JEST.
Przedstawione zdjęcia są zdjęciami ze szlaku, wykonane faktycznie w dzielnicy Zdrój. Jest to o tyle mylące, że w Głuchołazach są/były trzy (a w zasadzie cztery) stacje kolejowe i jest bardzo mylące zamienne lub wspólne stosowanie pewnych nazw.

Miejscowość przypominam nazywa się Głuchołazy, a jej integralną częścią jest dzielnica Głuchołazy Zdrój - ale nie jest to samodzielna miejscowość. I w Głuchołazach znajdziemy trzy stacje/przystanki:
- Głuchołazy
- Głuchołazy Miasto (tak naprawdę były dwa przystanki o tej nazwie)
- Głuchołazy Zdrój

I kolejne "ale" - Głuchołazy Zdrój są stacją końcową łączącą centrum z dzielnicą zdrojową - więc żaden pociąg nie mógł tędy przejeżdżać, a jedynie dojechać i wrócić do "centrum". Stacją tranzytową są Głuchołazy.

Obecnie stacja Głuchołazy Zdrój jest nieczynna, a linia kolejowa nieprzejezdna. Na tej linii czynny jest tylko przystanek Głuchołazy Miasto. Na dzień dzisiejszy można tam dojechać jednym jedynym szynobusem dziennie z Wrocławia, ale tylko w weekendy i święta (i to tylko przez wakacje). Sama stacja w Głuchołazach ma o 100% lepsze połączenia krajowe, gdyż tam dojechać można jeszcze dodatkowo szynobusem z Opola. Również raz dziennie i tylko w weekendy wakacyjne.

Natomiast stacja Głuchołazy jest tą specyficzną stacją na terenie Polski, na którą można się dostać jadąc pociągiem tylko z terenu innego państwa (poza wspomnianymi dwoma pociągami krajowymi w weekendy wakacyjne). Takich stacji na terenie kraju jest tylko kilka.
Istotnie bowiem do dziś przejeżdżają tędy swoistym tranzytem pociągi z Czech - ale jak najbardziej się zatrzymują. Zawsze to zresztą robiły, bo w Głuchołazach jest zmiana kierunku jazdy.
Nie ma tych połączeń wiele, ale około ośmiu czeskich pociągów dziennie tędy wg rozkładu przejeżdża.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 14:42 
Online
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2017, o 18:04
Posty: 409
Imię: Agnieszka
Napisałam Głuchołazy Zdrój, a nie Stacja Głuchołazy Zdrój. I faktycznie chodziło mi o to, że ten odcinek linii kolejowej leży na terenie dzielnicy Zdrój.
Jeśli to problem mogę zmienić tytuł wątku :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 15:06 
Online

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 169
Myślę, że miejscowi wiedzą o co chodzi, ale obcy to się sporo naszukają zanim dojdą do tego o co chodzi, więc jeśli to nie problem to faktycznie chyba warto by uściślić - jeśli nie tytuł to opis :)
Tym bardziej, że wypowiedź @Tubylca o pociągach przejeżdżających przez TĄ STACJĘ niejako pogłębia to nieporozumienie.

No i dzięki za informację w opisie o najwyżej położonej stacji w Czechach :) Zawsze człowiek wie coś więcej.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 15:11 
Online
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2017, o 18:04
Posty: 409
Imię: Agnieszka
Zrobione :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2018, o 20:42 
Offline

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:29
Posty: 305
Lokalizacja: Katowice
Imię: Piotr
Poprawiłem mój poprzedni post "likwidując" STACJĘ Głuchołazy-Zdrój.Widzialem w Zdroju "czeskie" pociągi,nie znałem ich dokładnej trasy
Nie sądzę aby wtedy można było do czechosłowackiego pociągu wsiąść/wysiąść na którejś z mijanej przez niego polskiej stacji.
A do Głuchołaz-Zdroju dojechałem (i wrócilem) wtedy,czyli 40 lat temu z Katowic pociągiem PKP z przesiadką na stacji Nowy Świętów.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 sie 2018, o 01:33 
Online

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 169
Linia kolejowa nie biegnie "na wprost" - spójrz na mapę. Na stacji w Głuchołazach pociąg musi zmienić czoło/kierunek jazdy, więc zatrzymać się musiał. Prawdą jednak jest, że nie można było do niego wsiadać. Stan ten trwał nawet po wstąpieniu Polski i Czech do UE. Przejście graniczne utworzono tu dopiero z końcem 2006 roku i przetrwało tylko rok (koniec 2007 roku to już Schengen). Dziś pociągi również nigdzie poza Głuchołazami (zmiana kierunku) się nie zatrzymują, bo nie mają gdzie - pomiędzy jedną, a drugą stroną granicy na tych liniach nie ma żadnych istniejących przystanków (obecne Głuchołazy Miasto leży już na osobnej odnodze linii, a Głuchołazy Zdrój również, a do tego stacja ta w zasadzie już nie istnieje).
Warto zauważyć, że Czesi korzystają z tej linii już od 1948 roku, gdyż po czeskiej stronie połączenie Krnov-Jasenik byłoby o wiele dłuższe.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Opolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.188s | 17 Queries | GZIP : Off ]