Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy » Lokomotywy spalinowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 128 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 20 sie 2018, o 02:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2597
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Przeniosłem tutaj z dwóch powodów: po pierwsze już wcześniej wstawialiśmy zdjęcia 6Dg do tego wątku, większość z nich zwłaszcza tych jeżdżących na PKP nosi nadal oznaczenie SM42. po drugie: gdyby zmienić tytuł wątku na: 6D, czyli typ fabryczny, to trzeba by tu wstawiać zdjęcia SU42 oraz SP42, a wtedy zrobił, by się jeszcze większy bałagan.

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 sie 2018, o 06:15 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5386
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Jasna sprawa.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 25 sie 2018, o 10:22 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 168
No tak - tylko, że stara rodzina SM/SU/SP 42 w zasadzie niczym się od siebie w kwestii wyglądu zewnętrznego nie różni - są to jedynie inne cechy eksploatacyjne, bądź bardzo drobne różnice w konstrukcji trudne do uchwycenia nie dla laika.

Modernizacje z lat 90-tych znane jako podtypy 6Dc, 6Dd i 6De również nie były tak rewolucyjne, chociaż zaczęto wprowadzać zmiany w konstrukcji zewnętrznej.

Natomiast od konstrukcji znanej jako 6Dg mamy do czynienia z całkowicie odmienną konstrukcją, która kompletnie nie przypomina już oryginału. Dodatkowo również ta konstrukcja doczekała się rozwinięć różniących się konstrukcyjnie na pierwszy rzut oka, czyli model 6Dh (z pochyloną "maską") i model 6Dkz kabiną przesuniętą na środek.

Czyli tak naprawdę od strony wyłącznie wyglądu zewnętrznego ta głęboka modernizacja SM-42 do postaci znanej jako "kiosk" to zasadniczo trzy główne modele, a w ramach tego jest jeszcze oczywiście wiele innych podtypów, które również w tych nowych konstrukcjach powodują zastosowanie nie tylko oznaczeń SM, ale i SU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 sie 2018, o 13:14 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 168
Cytuj:
gdyby zmienić tytuł wątku na: 6D, czyli typ fabryczny, to trzeba by tu wstawiać zdjęcia SU42 oraz SP42


Dodam jeszcze, że to nie do końca tak.
Wersja oznaczana na PKP jako SM/SU 42 to faktycznie jeden typoszereg identyczny pod względami konstrukcyjnymi, a różniący się jedynie tym, że wersje SU mają zabudowany dodatkowo agregat prądotwórczy do zasilania wagonów (ogrzewanie, klimatyzacja), tudzież inne drobne niuanse jak obsługa drzwi itp.
Natomiast lokomotywa SP42 nie jest (a w zasadzie nie była, bo jest to model historyczny) typem 6D, tylko 101D i faktycznie nieco różniła się od wersji SU/SM, ponieważ posiadała zabudowany kocioł parowy do ogrzewania wagonów co było widoczne w zewnętrznej konstrukcji jako dodatkowy "garb" tuż za kabiną maszynisty nad krótszą częścią przedziału silnikowego.
Na dzień dzisiejszy lokomotywy serii SP42 już nie jeżdżą i raczej jeździć nie będą, bo nowe konstrukcje nie są tak przystosowywane i nie noszą takich oznaczeń.
Z kolei wersje SM/SU bardzo często zmieniają swoje cechy eksploatacyjne podczas kolejnych napraw i modernizacji i i oznaczenia te również się zmieniają.

Myślę, że choć dzisiaj "klasyczne" stonki w wersji 6D to jeszcze częsty widok na torach, to z biegiem lat będą znikać z naszych szlaków i będą zastępowane przez kompletnie inaczej wyglądające maszyny serii 6Dg i wyższe.
Dlatego warto chyba byłoby w przyszłości pomyśleć, aby galerie ze "stonkami" w ich pierwotnym wyglądzie oddzielić od nowoczesnych konstrukcji typu "kiosk" - te z kolei również podzielić na trzy główne typoszeregi różniące się znacząco wyglądem konstrukcyjnym i nie skupiać się na tym, czy te nowe lokomotywy mają oznaczenia SM czy SU, bo to na przestrzeni lat dla jednej i tej samej lokomotywy może się zmieniać - tak jak miało miejsce to w przeszłości.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 wrz 2018, o 00:12 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 168
KOLEJNY SUPLEMENT

Po wymianie zdań z Kolegą @tom1977 w temacie SU42 zdałem sobie sprawę jak bardzo uprościłem temat :(

Na forum w temacie SM...42... są trzy wątki - SM42, SU42 i SP42.

Lokomotywa bazowa SM42 (6D) była lokomotywą stricte manewrową, ale mogła też prowadzić lekkie pociągi towarowe na krótszych odcinkach.
W pierwszej kolejności na jej bazie opracowano lokomotywę SP42, przystosowaną do obsługi lekkich pociągów pasażerskich (z ogrzewaniem). Na towarowych i przy manewrach ciężkimi składami nie dała by już rady z uwagi na słabszy silnik (kosztem rzeczonego ogrzewania).
Jeszcze trochę później na bazie SM42 opracowano lokomotywę SU42, przystosowaną do obsługi pociągów towarowych i osobowych, ale tym razem z ogrzewaniem elektrycznym.

I teraz jak wygląda reprezentacja tych pojazdów na forum?


SM 42 zaprezentowane ne na tym forum to ZAWSZE modele oznaczane fabrycznie jako modele 6D i wszelkie ich "wyższe" pochodne (po modernizacjach).

SU 42 zaprezentowane na tym forum to ZAWSZE modele oznaczane fabrycznie jako modele 101D (wyłącznie pojazdy z tzw. drugiej transzy).

SP 42 zaprezentowane na tym forum ograniczają się do jednego postu z prezentacją muzealnej lokomotywy SP42-260 ze Skansenu w Chabówce. Ponieważ oznaczenie to nie jest obecnie stosowane nawet dla lokomotyw po modernizacji, a lokomotywy w większości kraju wyginęły kilkadziesiąt lat temu, to o ile ktoś nie znajdzie archiwalnych klisz, to zdjęcia tych lokomotyw nie pojawią się już na forum.

Dlaczego tak to wyszło? Sekret zamieszania tkwi w lokomotywie SU42.

Lokomotywa ta była bowiem produkowana niejako w dwóch transzach. Po raz pierwszy zaczęto ją produkować w rodzimym FABLOK'u w Chrzanowie w latach 70-tych, jako modyfikację SM42. I te lokomotywy mimo zmiany oznaczenia na "SU" miały nadal oznaczenie fabryczne "6D". Wyprodukowano w ten sposób niecałe 40 lokomotyw. Były identyczne jak SM42 (bez "garbika" za kabiną - ogrzewanie było elektryczne).
Do tego momentu sprawa wydaje się prosta. Wszystko jednak zagmatwało się na przełomie XX i XIX wieku. Wtedy bowiem uznano, że istniejąca seria "SU42" jest niepotrzebna z uwagi na przestarzałe rozwiązania (ogrzewanie na system 500V) i dlatego WSZYSTKIE lokomotywy SU przebudowano z powrotem na SM (jednakże z zachowaniem numeracji danego egzemplarza!).
Jednakże w tym samym czasie zdecydowano, że generalnie lokomotywy "SU" o lepszych jednak osiągach byłyby potrzebne. Zbiegło się to w czasie z faktem, że z kolei dla lokomotyw "SP42" (to te z "garbikiem za kabiną) kończyło się zatrudnienie - kotły parowe były zawodne, wagonów z ogrzewaniem parowym było coraz mniej, a i linie spalinowe osiągały apogeum "wymierania".

W związku z powyższym lokomotywy serii SP postanowiono odstawić lub zezłomować (z wyjątkiem JEDYNEGO CZYNNEGO egzemplarza ze skansenu w Chabówce), a pewną ich część zmodernizować do standardu... "SU42" z zachowaniem oznaczenia fabrycznego 101D. To były już jednak znacznie wydajniejsze lokomotywy z innym systemem ogrzewania wagonów.

Innymi słowy, kolokwialnie rzecz ujmując sprawa wyglądała tak:
1. Zbudowano lokomotywę SM42
2. Na bazie SM42 zbudowano również pewną ilość SU42, jako lokomotywy tego samego typu 6D
3. Na bazie SM42 zbudowano również pewną ilość SP42, jednak już jako lokomotywę nowego typu - 101D
4. Po latach zrezygnowano z lokomotyw SU42 przebudowując je z powrotem do standardu SM42
5. Taki sam los w identycznym okresie spotkał lokomotywy SP42, jednak one zostały tylko częściowo "wyrzucone", a częściowo przebudowane do "nowego" standardu SU42.

I to jest źródło całego zamieszania - jeżdżące po 2000 roku na krajowych torach lokomotywy serii SU42 wcale nie są modernizacją swoich identycznie oznaczonych poprzedniczek (które wróciły do pierwotnych oznaczeń), tylko modyfikacją serii SP42, która z kolei jako pierwotna wyginęła.

Czy to koniec? NIE!!

W 2000 roku sprawny system grzania wagonów wystarczył, ale już wkrótce standardem na kolei stały się wagony klimatyzowane, z drzwiami automatycznymi itd, a ŻADNA lokomotywa spalinowa w Polsce nie była w stanie temu podołać. Przez lata posiłkowano się dzierżawieniem i wypożyczaniem lokomotyw z Czech, ale w końcu postanowiono zrobić i coś w kraju. W ten sposób m.in. powstała nowa lokomotywa serii SU42, oznaczana jako 6Dl (dwuagregatowa). Czy lokomotywa powstała jako modernizacja istniejącej serii "SU"? No oczywiście... że nie... Nowe lokomotywy powstały w oparciu o serię "SM".

Teraz koniec...?

NIE!!

Istniejące obecnie lokomotywy "SU42" typu 6Dl również są już modernizowane do jeszcze wyższych parametrów! I tu kolejna przewrotna niespodzianka. Typ fabryczny póki co pozostał bez zmian - 6Dl. Jednak oznaczenie taborowe dla najnowszych modernizacji to... "SM4210" :)

Nadążacie? Bo ja sam już powoli nie :)

To żeby już tak na koniec zagmatwać wszystko do końca to dam taki przykład, negujący sensowność identyfikowania tych pojazdów na zasadzie oznaczeń "S...4..." coś tam :)

Pewne lokomotywy nie należą do żadnych przewoźników, tylko do zakładów produkcyjnych i modernizujących. Na tej zasadzie NEWAG posiada np. lokomotywę 6Dg-140. I ta lokomotywa nie posiada żadnych innych "post-PKPowskich" oznaczeń.

I teraz pytanie - czym jest lokomotywa 6Dg-140? "SM", "SU", "SP"? Podpowiem - powstała ona jako głęboka modernizacja lokomotywy SU42-515. Czym jednak była SU42-515? No oczywiście modernizacją lokomotywy SP42-212, która powstała jako modernizacja lokomotywy serii SM42... :) Jej konstrukcja (przesunięta kabina) sugeruje, że to lokomotywa przebudowana do standardu "SM" ("SU" mają obecnie kabinę na środku), jednak zachowane ciągle oznaczenie fabryczne "101D" sugeruje, że to jednak maszyna serii "SU"... :)

A może to po prostu UFO?

Niestety nie i nie ma w tym gorzkiego żartu, gdyż jedna z modyfikacji SM42 nosi takie oficjalne oznaczenie, a dodatkowo jest przystosowana do... trakcji elektrycznej. To nie żart. Ktoś powie, że wtedy powinna mieć oznaczenie "E" na początku. Słusznie. Taka modernizacja SM42 też istniała (EPA42) - ale z prądem miała wspólne jedynie to, że miała zasilanie akumulatorowe.


KONIEC KOŃCÓW - dowiodłem, że ta sama lokomotywa omawianej serii na przestrzeni lat może mieć wszelkie możliwe oznaczenia - SM, SU, SP, a na koniec być w ogóle nieoznaczona...

Świat oszlał ;)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 wrz 2018, o 18:15 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5386
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Wyłuszczyłeś problem dogłębnie,śmiem twierdzić że też jesteś szalony ;) bo się tego podjołeś.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 wrz 2018, o 18:33 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40
Posty: 6459
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
blakop napisał(a):
A może to po prostu UFO?

Niestety nie i nie ma w tym gorzkiego żartu, gdyż jedna z modyfikacji SM42 nosi takie oficjalne oznaczenie, a dodatkowo jest przystosowana do... trakcji elektrycznej. To nie żart.


W dodatku nie tylko UFO, ale Zapychacz UFO :mrgreen:
http://www.garnek.pl/milek4/29575038/zapychacz-ufo-8837

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 16 wrz 2018, o 18:38 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5386
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Można dostać szmergla z tymi lokami.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 128 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy » Lokomotywy spalinowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.169s | 15 Queries | GZIP : Off ]